Krimi szombat

A legizgalmasabb krimi filmek Magyarországról és Európából

(405 megtekintés)

A gyilkos a házban van (1971)
Egy jó szocialista krimi, sok humorral, érdekes karakterekkel, erős történetvezetéssel. Külön kiemelkedő Csákváryné szerepében Kiss Manyi aki nagyon sokat hozzátett a bűnügyi mese szerethetőségéhez.. Az alaptörténet minden krimi kedvelőnek ismerős lehet: kegyetlen gyilkosság történik egy budapesti bérházban. A nyomozás kezdetén majdnem minden lakó gyanúsan viselkedik. A lakók, megannyi színes egyéniség többnyire a hétköznapi félrelépéseiket próbálják rejtegetni, mert mindenkinek van valami takargatnivaló a múltjában, és mégis – lehetséges, közöttük van a tettes is. A krimit Bán Róbert rendezte, a parádés szereposztás pedig garantálja a jó szórakozást. A főbb szerepekben többek között Garas Dezső, Major Tamás, Zenthe Ferenc, Márkus László és Kiss Manyi látható.

Garas Dezső

Zenthe Ferenc

Márkus László

Kiss Manyi

Major Tamás

A profi (1981)
Filmtörténeti klasszikus, Belmondo talán leghíresebb alakítása. A krimi összes képkockákja emlékezetes, a film zenéje is örök slágerré nemesült. A tökéletes közönségfilm. Minden megvan benne: akció, dráma, humor és még egy csepp erotika is. Belmondo kiváló, mint mindig, de a többi színész is nagyon jó. A krimi cselekménye igazi kalandtörténet: Josselin Beaumont-ot azzal a titkos megbízással küldik Malagavayba, hogy ölje meg a köztársaság elnökét, a diktátor Yala ezredest. A politikai helyzet azonban megváltozik és a francia kormány érdekei úgy kívánják, hogy inkább feladják Beaumont-ot. Bár az elnök nem végezteti ki, fegyenctáborba viteti, ahol iszonyú megpróbáltatások várnak rá. Két év elteltével azonban sikerül megszöknie. Visszatér Párizsba, hogy küldetését eltántoríthatatlanul befejezze, amikor Yala ezredes három napra érkezik a francia fővárosba. Esszenciális Belmondo-film ez: minden megvan benne, amiért a színészt szeretjük – előbb üt, aztán kérdez, ahogy látványos zsarufilmekben szokás. Rendező: Georges Lautner.

Fotó Háber (0)
A belvárosi fényképész üzletében gyanús tevékenység folyik. Csíky Gábor elhárító tiszt beépül a titkos objektumokat fotózó kémszervezetbe, és a következő akcióban már ő is részt vesz. Háber fiatal kollégájával, Annival figyelteti Csíkyt. Anni azonban beleszeret a férfibe és félrevezető anyagot küld ki külföldre...

Őrizetbevétel (1981)
Két kislányt megerőszakolnak és meggyilkolnak az egyik francia kisvárosban. A felkavaró bűncselekménnyel Jerome Martinaudot, a gazdag és befolyásos ügyvédet gyanúsítják, de csak közvetett bizonyítékok szólnak a férfi ellen. A nyomozást vezető Antoine Gallien felügyelő szilveszter éjszakájára idézi be kihallgatásra az ügyvédet. A felügyelő előbb udvariasan kérdezi, majd egyre erőszakosabban próbálja megtörni a kitartóan tagadó gyanúsítottat. Ennek során fény derül Martinaud boldogtalan magánéletére, feltárulnak személyes tragédiái. A francia film noire egyik világsztárja, a bárdolatlan arcú Lino Ventura parádézik Gallien felügyelő szerepében, a filmet pedig Claude Miller jegyzi.

Szürkület (1990)
Valahol a hegyek közt, egy falu határában járunk. Megrázó gyerekgyilkosság történt, sorban már a harmadik. Az áldozatot egy rosszhírű vándorkereskedő találja meg, ezzel rögtön felkelti a rendőrök gyanúját, a falubeliek is őt vádolják. Először tagad, majd öngyilkosságot követ el. A két nyomozó közül az idősebb ezt beismerő vallomásként kezeli, a fiatalabb azonban biztos benne, hogy a valódi gyilkos még szabadlábon van. Kibérel egy útmenti benzinkutat, ahol csalinak használ fel egy kislányt. A Szürkület a kontraszt filmje, miközben az idő szinte megáll. A mélyben lappangó feszültség észrevétlenül fokozódik, és a kezdetben nyugodt, kimért nyomozók is megszállottként kezdenek viselkedni. Főszereplők: Haumann Péter, Derzsi János, Pogány Judit, Lázár Kati, Lénárt István, Pauer Gyula, a film pedig Fehér György egyik legjobb, legemlékezetesebb rendezése.

Gyilkosság sorozatban (1972)

A manapság divatos thriller kategória előfutára volt az európai, főként francia film „noir”, azaz fekete filmes műfaja. Ennek alapműve a Gyilkosság sorozatban. A történet hátborzongató: egy közveszélyes bűnöző, rettegett gyilkos megszökik az elmegyógyintézetből, és valóságos mészárlásba kezd Marseilles utcáin. Le Guen főfelügyelő – Jean Gabin alakítja a karakterét, zseniális színészi játékkal – igyekszik újra elkapni, akinek a módszereit közvetlen főnöke nem nézi jó szemmel. Így a főfelügyelőnek nem csak a gyilkost kell üldöznie, de a munkáját akadályozó rideg bürokráciával is fel kell vennie a versenyt. A szereplőgárda nagynevű francia színészekből áll: Gérard Depardieu, Jean Gabin, Bernard Blier, Uschi Glas, Fabio Testi, Jacques Richard, Ginette Garcin is Pazar játékával tette halhatatlan klasszikussá ezt az ízig-vérig francia bűnügyi mozit, amit Denys de La Patelliere vitt széles vászonra. Olasz-francia-NSZK film.

5 óra 40 (1939)
A magyar filmtörténet első krimije. Az 5 óra 40 vérbeli bűnügyi történet, amely Párizsban játszódik. Marion egy esztendeje különváltan él férjétől, aki kalandor természetű és nem ereszti a karmai közül. A nő korábbi udvarlója, Tessier vizsgálóbíró segítségét kéri, aki épp egy híres énekesnő meggyilkolása ügyében nyomoz. A szálak az elhagyott férjhez vezetnek, ő azonban tagad. Marion úgy érzi, elviselhetetlen terhet ró Tessierre, hogy vetélytársát kell gyanúsítania, ezért úgy tesz, mintha még mindig szeretné a férjét. A vizsgálóbíró minden lelki erejét összeszedve folytatja a nyomozást és megtalálja a valódi tettest. A filmet 1939 áprilisában forgatták. Eszközei a legmodernebb filmes eszközök mind a jelenetek közötti zökkenőmentes átvezetés, mind a feszültségteremtő, továbbá a komikus elemek, eszközök tekintetében is. A film nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét. Az eltelt évtizedek ellenére is tökéletesen élvezhető. Valamennyi szerepben a legkiválóbb korabeli színészek játszottak és kiváló alakítást nyújtottak. Játékuk természetes. Már nyoma sincs a filmen inkább zavaró, szokatlan hatást keltő színpadi eszköztárnak, ami nem is sokkal korábban még szinte általános volt. Rendezte: André De Toth, azaz Tóth Endre.

Vörös veréb (2018)

Dominika Jegorováról sok minden elmondható. Odaadó gyermek, aki bármi áron megvédi édesanyját. Prímabalerina, aki testileg és lelkileg is a végsőkig feszítette korlátait. Mestere a csábításnak és a manipulálásnak...
Amikor a karrierje végét jelentő sérülést szenved, bizonytalan és sötét jövő dereng fel Dominika és anyja előtt. Így lesz a lányból könnyű préda a Veréb Iskola, egy titkos hírszerzési szolgálat számára, akik kivételes fiatalokat tanítanak arra, hogy testüket és elméjüket fegyverként használják. Kiállja a szadista kiképzést, és belőle válik a legveszedelmesebb Veréb, akit a program valaha produkált. Dominikának most össze kell egyeztetnie új énjét azzal, aki egykor volt; nemcsak saját, hanem minden kedves ismerősének élete veszélyben forog, köztük egy amerikai CIA-ügynöké, aki minduntalan győzködi: ő az egyetlen ember, akiben a lány megbízhat.

A Gucci - ház (2021)

A Gucci - ház

Semmi (2022)

Semmi